| 2013 |
2012 | Archiwum |
Co
w trawie piszczy, czyli co
się u nas dzieje...
[2014-06-15]
Certyfikat Organizatora Procesów Innowacyjnych.
W dniu 13 czerwca w Muzeum Miasta Łodzi odbyło się unikatowe w skali kraju przedsięwzięcie - uroczysta gala podsumowania
ruchu innowacyjnego w edukacji. Wyróżnieni zostali nauczyciele
stosujący w praktyce założenia kształcenia wielostronnego, wpływający na
strukturę i modele uczenia się uczniów.
Pani Małgorzata Pawłowska otrzymała tytuł Nauczyciela
Nowatora a XV Liceum Ogólnokształcące otrzymało Certyfikat Organizatora
procesów innowacyjnych.
[2014-05-05]
YoUtopia – trzeci etap realizacji programu Comenius. Monopoli we Włoszech.
W dniach 8-11 kwietnia delegacja uczennic z klas 2a, 2b i 2d przebywała we Włoszech – pod opieką profesorek: Izabeli Wądołowskiej, Barbary Matusiak i Aleksandry Wardzińskiej. Ta część projektu poświęcona była problemowi emigracji.
Pierwszego dnia grupa
zwiedziła Bari, stolicę prowincji, z której wywodziła się
– tam zresztą pochowana w kościele pod wezwaniem świętego
Mikołaja – wybitna polska władczyni Bona Sforza, też w jakimś
sensie „emigrantka”. Jako młodziutka dziewczyna poślubiła
polskiego króla Zygmunta Starego i wyjechała do dalekiego,
obcego kraju, z którym związała większą część swojego życia, by
na starość [pokłócona z jedynym synem] powrócić do swej
ojczyny i tu samotnie umrzeć. Niezwykłe było to, że po urokliwej
miejscowości oprowadziła nas przypadkowo spotkana emigrantka z
Tibilisi, Katarina. Jej historia okazała się niezwykle przejmująca.
Lekarka, niemogąca utrzymać siebie i rodziny w ojczyźnie, we Włoszech
pracuje jako sprzątaczka. Nie stać jej na nostryfikację dyplomu [Gruzja
nie należy do Unii, tamtejsze tytuły naukowe nie są we Włoszech
uznawane], nie odwiedza rodziny w Tibilisi, bo bilety lotnicze są
drogie. Woli zarobione pieniądze przeznaczyć na pomoc matce, bratu i
jego rodzinie. Twierdzi, że do ojczyzny już nie wróci. Jej
córka chodzi do szkoły w Bari i ma tu mimo wszystko lepsze
perspektywy niż w kraju przodków. Nie czuje się tak wyobcowana i
samotna jak jej rodzice.
Drugiego dnia miały
miejsce w szkole w Monopoli zajęcia warsztatowe poświęcone problemowi
emigracji. Delegacje wszystkich krajów przedstawiały
przygotowane przed wyjazdem prezentacje oraz filmy na temat przyczyn,
rozmiarów i skutków emigracji oraz stereotypów
pokutujących na temat emigrantek i emigrantów. Młodzież szkolna
przygotowała na cześć gości wspaniały pokaz muzyczno-taneczny oraz
oprowadziła ich w międzynarodowych grupach po centrum Monopoli,
przepięknej i pradawnej miejscowości portowej bogatej w urokliwe
zabytki. Dzień zakończyło powitalne party dla młodzieży oraz ich
nauczycieli i nauczycielek, na którym można było degustować
typowe dla regionu przekąski.
Trzeci dzień pobytu w
Monopoli to czas poświęcony: wywiadom z emigrantami oraz emigrantkami
mieszkającymi w mieście i okolicach, prezentacjom dyskusji -
prowadzonej w międzynarodowych grupach na Twinspace - o stereotypach
tyczących emigracji, kulinariom związanym z wpływami obcych kultur na
kuchnię rodzimą. Były też wspólne śpiewy, które
konsolidowały młodzież z różnych krajów.
Ostatni dzień pobytu we Włoszech został poświęcony zwiedzaniu okolicy. Wycieczka do Castelana Caves pozwoliła
zobaczyć świat jakby żywcem wyjęty z pejzaży „Władcy
Pierścieni” Tolkiena, a pobyt w Arberobello [miejscowość wpisana
na światową listę zabytków UNESCO] odkrył zatrzymany w czasie
skansen miniaturowych, kamiennych domków, zwanych trulli.
Jakie są wnioski z
pobytu? Monopoli to dość mała miejscowość, ale emigracja jej nie
ominęła. We Włoszech są emigranci i emigrantki z wielu krajów,
ale i autochtoniczna ludność też wyjeżdża z ojczyzny w poszukiwaniu
lepszego życia. Może to jest właśnie przyszłość świata –
nieustanne migracje, mieszanie się różnych nacji, wzajemne
inspirowanie się, sprzeczności pomiędzy poczuciem wyobcowania i
pragnieniem asymilowania się, trwaniem przy rodzimej tradycji i
absorbowaniem tego co inne, nowe…
Maria Antczak, klasa 2a
Tematem
naszego spotkania byli emigranci i ich problemy. Wystąpienia grup z
innych państw uświadomiły mi, że problemy emigrantów na świecie
są do siebie podobne. Zrozumiałam również, jak samotnie muszą
czuć się emigrujący ludzie mieszkający bez rodziny i przyjaciół.
Zmienił się również mój punkt widzenia dotyczący
stereotypów. Poznałam nowych przyjaciół, z którymi
ciężko było mi się rozstać. Staramy się utrzymywać stały kontakt.
Myślę, że projekty typu Comenius są potrzebne aby pokazywać młodym
ludziom że mimo granic, koloru skóry i języka jesteśmy tacy sami.
Zuzanna Jakubowska, klasa 2a
Na
początku kwietnia bieżącego roku miałam okazję wziąć udział w wyjeździe
do Monopoli. Do tej małej miejscowości położonej na południu Włoch,
prócz grupy polskiej, zjechała młodzież z wielu
krajów Europy. Była to wspaniała okazja do lepszego poznania
rozmaitych kultur i zwyczajów.
Tematem
kilkudniowego spotkania były różnice oraz wpływ
stereotypów na postrzeganie innych ras i narodowości. Wspaniałą
niespodzianką okazało się dla mnie to, jak młodzież z innych
krajów biegle posługuje się językiem angielskim. Pomimo
wcześniejszych obaw, nie napotkałam żadnych trudności
komunikacyjnych nawet z najmłodszymi uczestnikami projektu.
Zaskakujących
wydarzeń nie brakowało, w większości pozytywnych. Wspaniała gościnność
Włochów sprawiła, że czas upływał w przyjaznej atmosferze. Włosi
to ludzie zawsze pogodni, szczerzy, którzy nie wstydzą się
głośnego wyrażania swojego zdania i uczuć.
Jednak
niektóre pytania, zadawane licznie podczas integracji, wprawiły
mnie w lekką niepewność i zażenowanie. Polska jest krajem Unii
Europejskiej już od 10 lat, a padały pytania o to, czy nasz
ustrój to monarchia czy może republika, czy jesteśmy krajem
katolickim i gdzie właściwie leżymy na mapie.
Wyjazd
nauczył mnie przede wszystkim dystansu w ocenie osób innej
narodowości. Utwierdziłam się w przekonaniu, że nasz kontynent jest
pełen niesamowitych ludzi- niezależnie od pochodzenia.
Marta Pajor, klasa 2d
To
był mój pierwszy wyjazd do Włoch i myślę, że nigdy go nie
zapomnę. Największą zaletą tego programu jest zdobywanie doświadczenia.
Mnie udało się poprawić swoją umiejętność komunikacji z obcokrajowcami,
poznać ciekawe kultury.
Miałam
również okazję dowiedzieć się, że emigracja to problem globalny.
Emigranci są wszędzie, w każdym kraju (niekoniecznie odpowiednio
traktowani).
Byłam
szczerze zaskoczona charakterem Włoszek i Włochów. Według mnie,
są oni bardziej otwarci, tolerancyjni i weselsi niż Polki i Polacy.
Włochy
wywarły na mnie pozytywne wrażenie. Monopli to idealne miejsce na
spędzenie wakacji, jest tam słonecznie, a miasto przypomina krainę
rodem z bajki, można uraczyć się też pyszną kuchnią. Najbardziej
zasmakowały mi włoskie obwarzanki, taralli i migdałowe ciasteczka,
cantucci.
Anna Wolska, klasa 2b
Wyjazd
do Włoch w ramach projektu Comenius na długi czas pozostanie w moich
wspomnieniach. Tematem spotkania były stereotypy o emigrantach, w
związku z czym podczas tego wyjazdu reprezentacja każdego państwa
przedstawiła swoje prezentacje na temat tego zagadnienia. Ponadto
uczestniczyliśmy w spotkaniu z emigrantami zamieszkującymi Monopoli,
którzy pomimo zasymilizowania się z narodem włoskim, nadal
przywiązują dużą wagę do tradycji rodzinnych powiązanych z ich
ojczystymi stronami. Ciekawym zjawiskiem było to, że wśród
uczniów, którzy uczestniczyli w tym spotkaniu,
również byli przedstawiciele emigrantów, dzielący się z
nami swoimi doświadczeniami.
Do dzisiaj mam w oczach błękit Adriatyku i antyczne budowle w historycznej części miasta.
Ten
wyjazd był dla mnie doskonałą okazją, aby sprawdzić mój poziom
znajomości języka włoskiego, chociaż moi włoscy gospodarze bardzo
dobrze mówili również po angielsku.
Oczywiście
byłam częstowana typowymi daniami włoskimi jak makarony i pizza, ale
zdziwiłam się, że Włosi na śniadanie jedzą słodycze, np. ciastka
popijane kakao.
Włosi
i Włoszki są bardzo przyjaźnie nastawieni do Polek i Polaków.
Rzeczą, która najbardziej mnie u nich zaskoczyła, to był duży
sentyment do osoby papieża św. Jana Pawła II. Pamiętam, że podczas
zwiedzania szkoły w jednej z sal lekcyjnych zauważyłam zdjęcie Papieża,
które wisiało nad tablicą, obok krzyża.
Pierwszego
dnia wyjazdu odwiedziłyśmy Bari - stolicę Apulii, z której
pochodziła polska królowa Bona Sforza. W tej właśnie
miejscowości została ona pochowana. Podczas czasu wolnego "moja
rodzina" wzięła mnie na wycieczkę poza miasto. Odwiedziłam Polignano -
miasteczko, z którego pochodził znany włoski piosenkarz Domenico
Modugno. Miałam tam również okazję ujrzeć piękno Adriatyku z
perspektywy wydrążonego w skale tarasu widokowego. Podczas ostatniego
popołudnia w Monopoli moi gospodarze pokazali mi Capitolo - dzielnicę
Monopoli, która podczas wakacji jest oblegana przez
turystów ze względu na przepiękne wybrzeże.
Cieszę
się, że mogłam uczestniczyć w tym projekcie, bo dzięki niemu poznałam
rówieśników pochodzących z innych państw Europy i ich
punkt widzenia na temat emigracji. Bardzo chciałabym przyjechać jeszcze
raz do Monopoli, bo to miasto zauroczyło mnie swoim pięknem,
zarówno naturalnym, jak i architektonicznym:)
Projekt Comenius dał mi niezwykłą możliwość wyjazdu do Włoch i poznania nowych ludzi.
Kinga Żądlak, klasa 2d
Tematem
przewodnim naszego spotkania we Włoszech był problem emigrantów.
Dowiedziałyśmy się, jak ten temat przedstawiany jest w innych krajach.
Z pewnością można stwierdzić, że w każdym zakątku świata emigranci są
traktowani w podobny sposób. Wszędzie są postrzegani przez
pryzmat stereotypów. Jednym z punktów programu było
spotkanie w szkole z emigrantami i przeprowadzenie z nimi wywiadu.
Wspólnie zauważyliśmy, że głównym powodem ich wyjazdu z
ojczyzny była trudna sytuacja polityczna czy też chęć poprawy
ekonomicznego bytu rodziny.
Włochy są bardzo malowniczym i pięknym krajem, dlatego też zwiedzanie
Bari i Monopoli bardzo mnie ucieszyło. Przedostatniego dnia mieliśmy
zorganizowaną wspólną wycieczkę do Alberobello, które
słynie z unikatowych domków typu – trulli. Kolejnym
miejscem, które mieliśmy okazję odwiedzić, okazała się jaskinia
w Castellana Grotte. Była dla nas to ogromna atrakcja. Największa z
grot miała otwarte sklepienie, co wyglądało wyjątkowo.
Rodzina, która mnie przyjmowała, była życzliwa i sympatyczna.
Pomimo jej niewielkiej znajomości języka angielskiego rozumieliśmy się
nawzajem, a także polubiliśmy. Miłą dla mnie niespodzianką był prezent,
który podarowali mi ostatniego dnia.
Wyjazd do Monopoli okazał się dla nas niezwykłą przygodą. Poza całym
programem i zwiedzaniem ciekawego zakątka Europy, zyskałyśmy
przyjaciół pośród uczestników programu Comenius z
innych krajów. Wcześniej nigdy bym nie przypuszczała, że można
zżyć się z ludźmi w tak krótkim czasie.
[2014-04-16]
Debata
,,Młodzi aktywni'' w Naszej Szkole.
Pierwszego
kwietnia odbyła się organizowana przez
Szymona Szydłowskiego oraz Wiktora Przygockiego z klasy 2a debata na temat
,,Młodzi aktywni''? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu
społecznym?", która stanowiła element procesu rekrutacyjnego do Sejmu
Dzieci i Młodzieży w dniu 1 czerwca 2014 w Warszawie. W gronie eksperckim
znaleźli się: radni SLD Tomasz Trela i Ewa Majchrzak, członek FMSu i absolwent
XV LO Christian Gasperi, wiceprzewodniczący Młodzieżowej Rady Miejskiej Artur
Margielewski, nauczycielka historii i WOSu Dominika Maciaszek, dyrektor XV LO Ewa Kaczorowska. W czasie dyskusji zostały
zestawione ze sobą wybory europejskie oraz samorządowe, prowadzący wraz z
ekspertami wskazywali zalety głosowania w obydwu rodzajach elekcji w kontekście
osiedla, miasta. Przekonywaliśmy uczniów do pójścia na wybory i oddania głosu
zgodnie ze swymi przekonaniami. Zwróciliśmy także uwagę na konieczność wyjścia
radnych miasta i osiedli ku swoim młodym wyborcom, a także na rolę rodziny i
szkoły w kształtowaniu postaw obywatelskich. Odbyła się ciekawa dyskusja
argumentacyjna dotycząca wad i zalet głosowania przez internet oraz
wprowadzenia jednomandatowych okręgów wyborczych. Klamrą spinającą debatę było
zaś powiązanie aktywności wyborczej z aktywnością pozawyborczą w organizacjach
społecznych.
[2014-03-26]
Wizyta w Urzędzie Miasta Łodzi.
W dniu
21 marca 2014 r. klasy IIa i IIb naszego Liceum
odwiedziły Urząd Miasta Łodzi. Zapoznaliśmy się z historią budynku przy Piotrkowskiej 104
dawnego pałacu Julisza Heinzla,
następnie specjaliści z Urzędu opowiedzieli nam możliwościach pozyskania
środków z budżetu obywatelskiego. Na koniec odbyło się krótkie ale bardzo miłe
spotkanie z Panią prezydent Hanną
Zdanowską.
[2014-03-23]
Z
kobiecej perspektywy o literaturze i filmie w USA.
Łódzkie
nauczycielki wymyśliły ogólnopolski konkurs na esej o literaturze i filmie w
Stanach Zjednoczonych.
-Chodzi nam o to, by młodzi ludzie wyzwalali
kreatywność, dzielili się własnymi poglądami na literaturę i film, rozwijali -
zanikającą w czasach uczenia się "pod testy" - umiejętność pisania
eseju czy recenzji - mówi Barbara Matusiak, polonistka z XV LO w Łodzi, jedna z
pomysłodawczyń konkursu. Pozostałe to dr Grażyna Zygadło, amerykanistka z
Wydziału Stosunków Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego,
oraz Aneta Jachimowska, anglistka z Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
i Kształcenia Praktycznego.
Pierwsza edycja konkursu przebiegła pod hasłem
"Świat widziany z kobiecej perspektywy, czyli rzecz o twórczości
amerykańskich poetek, prozaiczek i reżyserek". Uczestnicy mogli odwoływać
się do tekstów i filmów zasugerowanych przez komisję konkursową, ale mogli
proponować coś spoza "listy lektur".
[2014-03-22]
I
edycja Ogólnopolskiego Konkursu
„Literatura i Film w USA – młodzież pisze
eseje” zakończona.
3 marca 2014
zakończyła się pierwsza edycja konkursu na esej odbywająca się pod hasłem: "Świat
widziany z kobiecej perspektywy, czyli rzecz o twórczości amerykańskich poetek,
prozaiczek i reżyserek". Nad konkursem objęła patronat Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska. Z organizatorkami
współdziałali: Bogna Stawicka –
pełnomocniczka Prezydent Łodzi ds. równego traktowania oraz Michał Woźniak z American Corner w
Łodzi. Projekt był afiliowany przez ŁCDNiKP w Łodzi. Do konkursu zostało
zgłoszonych 49 prac, do etapu finałowego zakwalifikowało się siedem z nich. Po
egzaminie ustnym, na którym finalistki i finalista rozmawiali z komisją
egzaminacyjną o ich esejach oraz o wybranych przez nich opracowaniach, jury w
składzie: Aneta Jachimowska [ŁCDNiKP],
Barbara Matusiak [XV LO], dr Grażyna Zygadło [UŁ] zadecydowało, że konkurs
wygrywają ex aequo:
Ada Minge – studentka Uniwersytetu Jagiellońskiego,
autorka pracy „Demitologizacja Pogranicza i maskulinizacja natury w powieści
Dorothy Scarborough „Wicher”, Weronika Klimowicz – uczennica Gimnazjum OO.
Bernardynów w Łodzi, autorka pracy „”Plac Waszyngtona” Agnieszki Holland – film
o obudzeniu się samoświadomości”.
Drugie miejsce
zajęła Antonina Lorek – uczennica
Zespołu Państwowych Szkół Plastycznych w Krakowie, autorka pracy „Wpływ
używanego języka na odbiór świata przedstawionego u Annie Proulx i Joan
Didion”..
Wyróżnienie
otrzymała Paulina Gwóźdż z XXVI Liceum
Ogólnokształcącego w Łodzi, autorka pracy „Jestem, je-estem, je-estem,
je-estem”.
Finalistami
konkursu zostali: Gustaw Jasnowski z
Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Łódzkiej, Justyna Kluk z V
Liceum Ogólnokształcącego w Częstochowie, Marcelina Szymczak z XXVI Liceum
Ogólnokształcącego w Łodzi.
Uroczyste
podsumowanie konkursu odbyło się o godzinie 14-ej. Wzięli w nim udział:
przedstawicielki Łódzkiego Kuratorium, Łódzkiego Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, rodzice finalistów, ich nauczycielki
oraz młodzież XV LO. Wszystkich powitała serdecznie Dyrektor szkoły Ewa Kaczorowska, podsumowania konkursu
dokonała Barbara Matusiak. Jury rozdało nagrody i dyplomy, gratulując
finalistom i ich pedagogom. Wykład na temat twórczości Allana Edgara Poe
wygłosiła profesor dr. hab. Katarzyna
Szmigiero z Wydziału Filologicznego UŁ, autorka takich pozycji naukowych jak:
„Masculinity and madness: cultural representations of mentally ill men”, ”Psychoterapeutyka
w krzywym zwierciadle: humorystyczne przedstawienia terapii w kinie” czy „Inspiracje
legendami staroirlandzkimi w literaturze i kulturze”. Spotkanie zakończył
koncert w wykonaniu: Kamila Gramsza,
Mateusza Kolasińskiego, Natalii Piątkowskiej i Marcina Zatorskiego z klasy IIIA
oraz Aleksandra Stachowskiego z klasy IIIB.
Miło nam odnotować,
że obszerną relację z podsumowania konkursu wyemitowało TVP3, a „Gazeta
Wyborcza” zamieściła notatkę na temat tego ważnego wydarzenia.
Już
zaplanowana została II edycja konkursu, która odbędzie się w przyszłym roku
szkolnym pod hasłem: „Legenda Dzikiego Zachodu – kulturowe role kobiet i
mężczyzn”.
[2014-02-23]
YoUtopia – drugi etap realizacji programu Comenius.
Wizyta w Czechach – Brno
W dniach 5-9 lutego 2014 roku reprezentantki szkoły: Gabriela
Górecka i Natalia Olczak z klasy Ia, Marta Pajor i Oktawia
Szadkowska z klasy IId oraz Klaudia Pawlak z klasy IIb pod merytoryczną
opieką profesorek: Izabeli Wądołowskiej, Anety Jachimowskiej i Barbary
Matusiak wzięły udział w drugiej części międzynarodowego programu
YoUtopia.
Ta
część projektu była poświęcona problemom osób niepełnosprawnych.
O związanych z tym zagadnieniach traktowały prezentacje przygotowane
oraz przedstawione przez młodzież z siedmiu krajów biorących
udział w przedsięwzięciu. Trudno było oprzeć się wrażeniu, że –
choć coraz większą uwagę poświęca się w różnych państwach
sprawom osób niepełnosprawnych – daleko do stanu, w
którym ludzie poszkodowani przez los mieliby takie same
perspektywy jak ich zdrowi współobywatele i
współobywatelki. Bardzo poruszająca i inspirująca była wizyta w
szkole specjalnej w Kociance, w czasie której odbyły się
prezentacje narodowych piosenek i tańców (entuzjastycznie
przyjmowane przez dzieci i młodzież niepełnosprawną) oraz warsztaty
plastyczne, jakie ujawniły, że niepełnosprawność nie jest barierą w
nawiązywaniu kontaktów czy realizacji wspólnych działań.
W
kolejnym dniu międzynarodowa grupa młodzieży, pracując w zespołach,
przeprowadzała wywiady z osobami niepełnosprawnymi, które
prowadzą czynne życie zawodowe i osiągają w nim sukcesy. Największą
atrakcją spotkania okazał się pies-przewodnik, który wydawał się
nieco speszony budzonym przez siebie zainteresowaniem. Ciekawe było
także zwiedzanie Muzeum Technologii w Brnie, gdzie można było zobaczyć
między innymi sprzęt ułatwiający codzienne życie osobom niewidomym oraz
niesłyszącym. Zwieńczeniem tego pełnego wrażeń dnia stało się
zwiedzanie przepięknego Brna w międzynarodowych grupach.
W
ostatnim dniu roboczym młodzież zwiedzała piękny neogotycki pałac w
Lednicach oraz winiarnię w Valticach. Ta wizyta uzmysłowiła, jak dawne
są tradycje winiarskie w okolicach Brna, które jest stolicą
Moraw. Pożegnalny wieczór młodzi ludzie spędzili grając –
znowu w międzynarodowych drużynach – w bowling.
Zawiązały się po raz kolejny przyjaźnie. Trudno było wyjechać bez łezki
wzruszenia i obietnic ponownych spotkań, ale urok Ołomuńca zwiedzanego
w drodze powrotnej pozwolił nieco ukoić ból rozstania:).
Gabrysia Górecka, klasa Ia
Uczestnicząc
w projekcie Comenius „Sytuacja osób niepełnosprawnych w
społeczeństwie”, zrozumiałam, jak naprawdę żyją tacy ludzie, jak
radzą sobie w codziennym życiu i trudnych sytuacjach. Warsztaty z
dziećmi niepełnosprawnymi pokazały mi, jak wiele one potrafią zrobić
bez naszej pomocy. Ważne jest, aby dawać im możliwość samodzielności,
pokazywać im, ile są w stanie same zrobić. Bardzo się cieszę, że miałam
przyjemność spędzić trochę czasu z tymi dziećmi. Duże wrażenie zrobiła
na mnie szkoła dla niepełnosprawnych. Zobaczyłam nowoczesny ośrodek,
który otwiera nową drogę życia dla osób, które są
inwalidami.
Poza
bliższym poznaniem warunków życia osób sprawnych inaczej
czekało na nas wiele innych atrakcji. Wybraliśmy się do Muzeum
Technologii w Brnie, gdzie poznaliśmy rozwój urządzeń, maszyn
oraz przedmiotów dla niewidomych bądź dla niesłyszących.
Bardzo
spodobała mi się wycieczka do Lednicy, gdzie zobaczyłam przepiękny
zamek, który znajduje się na światowej liście UNESCO. Zachwyciła
mnie jego architektura oraz otaczający go ogród. Najbardziej
przypadł mi do gustu tzw. ”Niebieski pokój”. Jak
sama nazwa wskazuje, cale pomieszczenie było pokryte niebieską tapetą z
symbolem orła. Na środku stał duży stół z oryginalnymi
krzesłami. Obok był duży, marmurowy kominek. Jeśli chodzi o
ogród, myślę, że każdy o takim marzy. Ogromny, bogaty w
różnorodną roślinność - idealne miejsce na odpoczynek.
Poza
zwiedzaniem spędzałam też czas z młodzieżą, a zwłaszcza z tą,
która się nami opiekowała. Jeśli chodzi o gościnność, przyjęto
nas bardzo dobrze. Rodzina dbała o nas, dopytywała, czy czegoś nam nie
potrzeba. Miłym zaskoczeniem okazało się to, że mogłyśmy
porozumieć się z nimi w języku polskim. Może nasze konwersacje nie były
długie i skomplikowane, ale bez problemu udawało nam się porozumieć.
Oktawia Szadkowska, klasa IId
Razem
z Comeniusem pojechałam do Brna. Już pierwszego dnia, podczas
krótkiego spaceru po mieście, moją uwagę zwróciła jego
bogata architektura i ogromna ilość odrestaurowanych budynków.
Miałam wrażenie, jakby cały świat trochę spowolnił i żył innym,
spokojnym rytmem. Całe miasto poprzecinane jest, liczniejszymi niż w
Łodzi, torami tramwajowymi, liniami autobusowymi i trolejbusowymi, co
znacznie usprawnia funkcjonowanie komunikacji miejskiej.
Wieczorem, po krótkim zwiedzaniu Brna, odebrały nas goszczące
rodziny. Powitano nas ciepło, Czesi nauczyli się nawet kilku
słów po polsku, aby podkreślić dobre i przyjacielskie chęci.
Gospodarze traktowali nas jak swoich bliskich, przygotowali nam nawet
osobne piętro z łazienką, abyśmy się nie krępowały. Codziennie
dokładali nam owoców i słodyczy, pytali, czy nic nam nie
potrzeba, troszczyli się, aby było ciepło. Rano przygotowywali nam
lekkie śniadania, pakowali kanapki, a wieczorem przyrządzali wyśmienitą
kolację na gorąco. Rozmawiałyśmy z nimi po polsku, oni mówili po
czesku i dogadywaliśmy się znakomicie. Gospodarze byli wyjątkowo
miłymi, ciepłymi ludźmi, bardzo dobrze nam się u nich mieszkało.
W
Brnie zwiedziliśmy również specjalną szkołę dla osób
niepełnosprawnych, obok niej znajdował się budynek opiekuńczo-socjalny
z kompleksem parku oraz niewielkim zwierzyńcem i basenem. Wszystko było
skonstruowane tak, aby łatwiej było się poruszać, np.: szerokie i
niskie schody, windy, szerokie korytarze, duże sale. Do zwierzyńca
należało: kilka koni, kóz, królików, świnia, a
także ptaki egzotyczne. Basen był niewielki, ale przystosowany
również do wykonywania terapii.
W szkole, gdzie odbywaliśmy warsztaty, mieliśmy spotkanie z kilkoma
osobami niepełnosprawnymi, a także z psem pomagającym niepełnosprawnym.
Ludziom zadawaliśmy pytania: czy łatwo im dostać pracę, czy są
samodzielni, czy mają własne rodziny, jak sobie radzą w świecie. Pies
był młody, w trakcie szkolenia. Jego trener opowiadał nam, jak wygląda
jego życie, szkolenie, komu będzie pomagał.
W Brnie zwiedziliśmy również Muzeum Technologii, które
jest znacznie mniejsze od Centrum Kopernika w Warszawie. Obejrzeliśmy
dwie wystawy. Na pierwszej cofnęliśmy się do czasów
przedwojennych miasta i podróżowaliśmy po jego uliczkach,
sklepikach, kawiarenkach. Na drugiej mieliśmy okazję zobaczyć, z jakimi
trudnościami borykają się niewidomi - trudność w nauce alfabetu
Braille`a i w rozpoznawaniu kształtów, gdy dziecko jest
niewidome od narodzin.
Niezwykle malowniczym miasteczkiem Czech jest Lednica a w niej zamek
oraz jego otoczenie, czyli ogromny park z jeziorem. Wszystko to leży w
krainie winnic, urodzajnej ziemi słynącej z jakże wybornego wina, w
krainie Moraw. Tam wino nie jest produkowane na skalę masową, tylko
wedle domowych receptur, przechowywane pod ziemią w celu zapewnienia
optymalnych warunków do jego produkcji. Tak powstałe wino ma
niespotykaną jakość i smak, czego mogliśmy doświadczyć, degustując
jedno z nich.
Wyjazd
z Comeniusem do Brna i okolic przyniósł bardzo dużo pozytywnych
wrażeń i nowych doświadczeń, wiedzy. Po raz kolejny potwierdziło się
powiedzenie: "Podróże kształcą".
Natalia Olczak, klasa Ia
Wyjazd
do Czech w ramach projektu Comenius uważam za bardzo ciekawą przygodę.
Była to idealna okazja do poznania wielu interesujących ludzi z
różnych krajów Europy. Głównym tematem tej edycji
było "Sytuacja osób niepełnosprawnych w społeczeństwie", w
ramach którego odbyło się wiele zajęć i warsztatów. Jedną
z najciekawszych dla mnie rzeczy były prace plastyczne z
niepełnosprawnymi dziećmi, w które starałam się bardzo
zaangażować. Myślę, że te warsztaty pokazały mi przede wszystkim, aby
takich ludzi traktować na równi ze mną. Pomimo ich choroby są to
bardzo kreatywne i wesołe dzieci, które z niezwykłym
zainteresowaniem podchodziły do wykonywanych prac.
Kolejną
partią programu ,która przykuła moją uwagę, był wywiad, jaki
przeprowadzaliśmy z przybyłymi do szkoły gośćmi. Osobą, która
niezwykle mnie wzruszyła, była kobieta wraz ze swoją niepełnosprawną
córką. Ze względu na trudności dziewczynki z mówieniem,
jej matka odpowiadała nam na pytania. Mówiła o swojej
córce z miłością, ale także pewnym dystansem. Uświadomiła mi, że
pomimo pewnych przeciwności należy czerpać z życia jak najwięcej.
Ważnym
elementem wyjazdu było zwiedzanie. Sądzę, że Brno to bardzo piękne
miasto. Jednak budowlą, która zrobiła na mnie największe
wrażenie, był zamek w Lednicach. Jego wnętrze ,a szczególnie tak
zwany "niebieski pokój”, bardzo mi się podobało.Za
najciekawsze z całego zamku uważam okrągłe schody, które mnie
zachwyciły i najbardziej je zapamiętałam. Sceneria wokół zamku
też była ciekawa, choć muszę przyznać, że te tereny przypominały mi
jeden z naszych łódzkich parków.
Zaskoczyło
mnie to, że z Czechami łatwiej było nam się dogadać po polsku niż po
angielsku. Języki te są niezwykle podobne, dlatego sama przy zwiedzaniu
muzeum, gdy pan przewodnik nam opowiadał ciekawe historie z przeszłości
Brna, ,byłam w stanie zrozumieć po czesku pewne słowa i ogólny
sens wypowiedzi. Rodzinna u której się zatrzymałyśmy, była dla
nas niezwykle życzliwa.
Klaudia Pawlak, klasa IIb
Czechy?
Kraj
wspaniałych ludzi - sympatycznych, dojrzałych nastolatków,
którzy potrafią zaopiekować się gośćmi .Wymiana w ramach
Comeniusa była dla mnie ciekawą przygodą, uświadomiłam sobie bliskość
więzi polsko-czeskich - w sprawach nieskomplikowanych bez problemu
mogłam się porozumieć z Czechami. Gdy przybyłam do domu dziewczyny, u
której mieszkałam - zarówno Ona jak i Jej babcia przyjęły
mnie bardzo ciepło. Rzadko pojawiały się problemy z komunikacją - wtedy
z pomocą przychodził Internet:). Urzekła mnie otwartość owej Rodziny -
rozmowy o Jej członkach, fotografie rodzinne zostaną na długo w mojej
pamięci.
Podróżowanie
po Brnie było ciekawą atrakcją, chociaż - szczerze powiedziawszy - wolę
rozmawiać z innymi, niż podziwiać widoki miasta. Przyznam jednak, że
zamek w miejscowości Lednice zrobił na mnie niezwykle wrażenie -
zadbane i piękne ogrody, wnętrze zamku uświadomiły mi, że tak
naprawdę nigdy nie odkryjemy bogactwa innych epok opierają się o
opowieści. Tego nie da się opowiedzieć, to trzeba zobaczyć.
Tematem
wymiany do Czech była niepełnosprawność, odbywały się zajęcia z
niepełnosprawnymi - w kwestii tych zajęć mam poczucie, że nie dałam z
siebie wszystkiego, jednak to doświadczenie pokazało mi, jak ogromne
mają serce i miłość do drugiego człowieka wolontariusze pracujący z
tego rodzaju osobami.
Ten
wyjazd był ważnym wydarzeniem. Dane mi było poznać ciekawych ludzi i
przekonać się, że komunikacja po angielsku nie jest tak trudna, jak mi
się wydawało. Ten wyjazd ubogacił mnie, wróciłam do Polski z
nowymi siłami.
[2014-02-21]
Osiągnięcia Naszych uczniów z WF.
Tenisiści XV LO: Damian Kubiak z 2c i Tomek Szymczewski z 3b w pięknym stylu zajęli 4 miejsce w Mistrzostwach Szkół Ponadgimnazjalnych w Tenisie Stołowym Chłopców. Damian Kubiak indywidualnie uplasował się na 2 pozycji. Brawo!
Nasze fantastyczne siatkarki, po wygranym Turnieju Mikołajkowym w grudniu 2013 r, dalej mają dobrą passę.
W lutym, w Mistrzostwach
Szkół Ponadgimnazjalnych, nie miały sobie równych.
Wspaniale walczyły, zajęły pierwsze miejsce w swojej grupie
eliminacyjnej, wygrywając wszystkie mecze 2:0 i zakwalifikowały się do
półfinałów mistrzostw. Skład zespołu: Olga
Lipska 2b, Ola Jędrzejczak 3a, Klaudia Gąsiorowska 3a, Klaudia
Popławska 3a, Justyna Majewska 3a, Klaudia Popińska 2d, Paulina Durka
1b, Kamila Gwarczyk 2c – opiekun zespołu Beata Dębska.
Dziewczyny tak trzymać, życzymy dalszych sukcesów!
[2014-01-07]
W dniu 17.12 2013r. Wydział Nauk Geograficznych objął patronatem
klasy XV LO realizujące program
przedmiotów:
geografia,
informatyka matematyka w zakresie rozszerzonym.
W
ramach patronatu uczniowie wraz z opiekunem mogą uczestniczyć w
zajęciach: otwartych wykładach, warsztatach, konkursach, festiwalach
organizowanych na Wydziale Nauk Geograficznych UŁ.
Patronat załada także możliwość gościnnych wykładów
pracowników i studentów Wydziału w szkole.
Pierwsze takie spotkanie odbyło się już 28.11.2013r. - kl.IIIc
uczestniczyła w prezentacji „Szlaki turystyczne
Polski”.
Młodzież XV LO będzie mogła również brać udział w :
- bezpłatnych zajęciach w Muzeum
Geologicznym;
- konkursach cyklicznych i okazjonalnych
(m.in.:Znaszli swój kraj – konkurs wiedzy
geograficznej o Polsce;
Województwo
w sercu Polski – konkurs wiedzy
geograficzno-turystycznej o Regionie Łódzkim);
- wykładach i wystawach
fotograficznych
organizowanych na terenie Wydziału w
ramach Festiwalu Nauki,
Techniki i Sztuki w
Łodzi;
- wykładach poruszających istotne,
aktualne zagadnienia z zakresu geografii,
turystyki, planowania przestrzennego,
geoinformacji, geomonitoringu;
- innych przedsięwzięciach kierowanych do
młodzieży
szkolnej, organizowanych przez
pracowników i studentów Wydziału Nauk
Geograficznych.
[2013-12-18]
Polsko-Rosyjska Wymiana Młodzieży
Uczniowie
naszej szkoły pod opieką Pani dyr. Ewy Kaczorowskiej i
p. prof.
Małgorzaty Pawłowskiej uczestniczyli w wymianie
młodzieżowej z
Gimnazjum nr 166 w Sankt-Petersburgu w Rosji , realizując
wspólny projekt „Polska i Rosja w fotografii
–
Łódź i i Sankt-Petersburg”.
Projekt autorstwa prof. Małgorzaty Pawłowskiej
został
wyłoniony w konkursie w ramach programu
„Polsko-Rosyjska Wymiana Młodzieży 2013” ogłoszonym
i
wspieranym finansowo przez Centrum Polsko-Rosyjskiego
Dialogu i Porozumienia.
Celem projektu było przeciwdziałanie uprzedzeniom i stereotypom
obciążającym stosunki między sąsiadującymi narodami. Program
zawierał elementy edukacyjne, przybliżające wiedzę o
współczesnej Polsce i Rosji oraz pogłębiające wiedzę o
historii
i kulturze obu narodów. Najważniejsze jednak było wzajemne
poznanie się uczniów i wspólne zajęcia
w ramach
realizacji zadania.
Projekt realizowany był w dwóch etapach:
- 22-29 września 2013 r. - wizyta polskich
uczniów w Sankt Petersburgu
- 13-20 października 2013 r. – wizyta rosyjskich
uczniów w Łodzi
Uczniowie poznawali swoje szkoły i miasta, z entuzjazmem odkrywając ich
osobliwości i … podobieństwa między nimi !
[2013-12-01]
YoUtopia
– pierwszy etap
realizacji programu Comenius. Francja,
miejscowość
Champagnole.
W dniach
18-22 listopada 2013 reprezentantki XV LO: Natalia Słaboń z klasy IIIa,
Monika Konopińska z klasy IIId oraz Weronika Kluszczyńska i Marcjanna
Urbańska z klasy Ia wzięły udział w pierwszym spotkaniu w
ramach programu Comenius „YoUtopia,
Towards Participative Citizienship”,
które odbyło się w Champagnole we Francji. W projekcie
oprócz młodzieży polskiej wzięli udział przedstawiciele i
przedstawicielki: Czech, Grecji, Francji, Łotwy, Rumunii, Turcji, Włoch.
Dziewczęta
przygotowały pod merytoryczną opieką profesorek Izabeli Wądołowskiej i Barbary
Matusiak
prezentacje na temat: Polski, Łodzi, udziału oraz ról kobiet
i
mężczyzn w życiu społecznym i politycznym w Polsce. Delegacja została
powitana przez władze miasta Champagnole [prezydent miasta: Clement
Pernot], lokalne władze oświatowe, dyrektora liceum Pana Thierry
Feutry.
Młodzież
wraz z nauczycielkami i nauczycielami:
•
zwiedzała miasto oraz okolicę słynącą z wyrobu serów i win;
•
odwiedziła muzeum Royal Salt House w Arc et Senans, będące inspiracją
dla całego projektu;
•
wysłuchała wykładu na temat ról społecznych pełnionych przez
kobiety mężczyzn [wygłoszonego przez Panią Marie Bredin, z Prefektury
dla regionu Jura];
•
wybierała logo projektu;
•
brała udział w warsztatach genderowych „Imagine a better
world”, w ramach których przygotowywała mini
przedstawienia w języku angielskim.
Nasze
uczennice zostały
wspaniale przyjęte przez rodziny francuskie, nawiązały przyjacielskie
kontakty z młodzieżą reprezentującą inne kraje. Były chwalone za bardzo
dobre przygotowanie merytoryczne, wielką kulturę osobistą oraz gotowość
do przyjmowania nowych wyzwań.
Natalia
Słaboń, klasa IIIa:
Ten projekt
na długo
zostanie w mojej pamięci. Możliwość spotkania się z młodzieżą z prawie
całej Europy była niesamowitym doświadczeniem, które nie
tylko
zaowocowało nawiązaniem wielu nowych znajomości, ale przede wszystkim
obcowaniem z różnymi kulturami. Tematem naszych
warsztatów w francuskim Champagnole był gender, czyli
szeroko
rozumiana równość płci. Podczas prezentacji państw
uczestniczących w projekcie Comenius, mieliśmy okazję poznać stanowisko
obywateli i władz tych państw na temat równości płci oraz
stereotypy związane z obydwiema płciami. We wtorkowe popołudnie
dostaliśmy szansę zwiedzić niezwykle malownicze Champagnole, zaś całą
środę podróżowaliśmy po regionie, w którym owe
miasto
leży. Ten region to Franche-Comte. Słynący przede wszystkim z wielu
odmian sera oraz białego wina.
Efektem
wielu godzin
rozmów i warsztatów była prezentacja scenek
przygotowanych przez uczennice i uczniów, pracujących przez
czas
projektu w międzynarodowych grupach. Przedstawiały one kontrastowe
podejścia do tematu genderu. Na koniec naszego pobytu w goszczącym nas
liceum ogłoszono werdykt na oficjalne logo projektu. Pierwsze
miejsce należało do grupy z Włoch, zaś drugie i trzecie do grupy
rumuńskiej. Wieczorem specjalnie dla uczestników projektu
zorganizowano w szkolnej restauracji spotkanie z niespodzianką, a
mianowicie...karaoke. Ten wieczór cudownie zwieńczył cały
pobyt
w pięknym i śnieżnym Champagnole. Następnego dnia na lotnisku w Genewie
doszło do długiego i czułego pożegnania, podczas którego
obiecywaliśmy sobie utrzymanie tej międzynarodowej znajomości oraz w
miarę szybkie kolejne spotkanie.
Monika
Konopińska, klasa IIId:
Comenius to
program,
który daje młodym ludziom szerokie możliwości
poznania
sytuacji społecznych w państwach, różniących się od siebie
kulturowo i historycznie. Stwarza możliwości wymienienia się
refleksjami, rozmów na temat problemów tych
krajów. Dzięki spotkaniom my-młodzież dowiadujemy się, co
należy
robić, a czego unikać, by życie w społeczeństwie stawało się bliższe
utopii, a nie koszmarowi sennemu. Jesteśmy na etapie
kształtowania swoich opinii, więc jest to świetna okazja, by z
zebranych wad i zalet wykreować własny światopogląd.
Wyjazd do
Francji,
którego tematem przewodnim była równość kobiet i
mężczyzn
w społeczeństwie, pozwolił spojrzeć mi na to zagadnienie w nowy i
ciekawy sposób, a także zrozumieć, że równość
płci jest
bardzo trudna do osiągnięcia, ale nie niemożliwa.
Marcjanna
Urbańska, klasa Ia:
W
Champagnole
uczestniczyliśmy w różnego rodzaju zajęciach, prezentacjach
i
wykładach. Moim zdaniem, projekt ten był świetnym pretekstem do
poznania nowych, ciekawych ludzi z całej Europy. Dzięki niemu
ćwiczyliśmy posługiwanie się językiem angielskim w praktyce. Poprzez
prezentacje i rozmowy z rówieśnikami z innych
krajów
dowiedzieliśmy się wiele o życiu w tych państwach i tamtejszej sytuacji
kobiet oraz mężczyzn. Zajęcia i warsztaty, w których
braliśmy
udział, pozwoliły nam zrozumieć, jak wiele jest stereotypów
dotyczących roli mężczyzn i kobiet w naszym życiu oraz jak im
nie
ulegać. Myślę, że to był bardzo wartościowy i ciekawy wyjazd. Osobiście
bardzo doceniam to, że mieszkałam u francuskiej rodziny. To niezwykle
mili i gościnni ludzie. Poznałam wiele tradycji i zaprzyjaźniłam się z
moimi gospodarzami.
Weronika
Kluszczyńska, klasa Ia:
Miałam
przyjemność
uczestniczyć w projekcie Comenius we Francji. Świetnie spędziłam czas,
pracując nad zagadnieniami gender w wielonarodowych grupach. To była
wielka okazja, aby nawiązać przyjaźnie z moimi rówieśnikami
z
innych krajów i nauczyć się wielu ciekawych rzeczy na temat
ich
życia codziennego i kultury. Najwspanialsze w tym wydarzeniu jest
uczenie młodych ludzi, jak mają współpracować i zmieniać
nasz
świat na lepsze. Comenius uczy nas, jak żyć w jedności, pokoju i
równości. To ważne, aby przypominać sobie o tym w świecie
pełnym
stereotypów i uprzedzeń. Liczę na więcej
projektów
tego typu i mam nadzieję, że nie ostatni raz byłam częścią tego
przedsięwzięcia.
[2013-12-01]
Wykład profesor Tiny Krontiris.
Barbara Matusiak i Izabela
Wądołowska zorganizowały w dniu 13 listopada 2013 wyjście
młodzieży klas IIIa i
IIId oraz reprezentantek klas Ia i Ib na wykład
profesor Tiny Krontiris z
Aristotle University of Tessaloniki
The
Merchant of Venice [W. Shakespeare] and the Greek Holocaust.
Wykład miał
miejsce na współpracującym ze szkołą Wydziale
Stosunków
Międzynarodowych i
Politologicznych UŁ. Profesor Krontiris uzmysłowiła
słuchaczkom i
słuchaczom,
jak zmieniała się w Grecji - w zależności od kontekstu
historycznego i
politycznego - recepcja dzieła Williama Szekspira „Kupiec
wenecki”.
Unaoczniła
to na przykładzie interpretacji scenicznej postaci Żyda
Shylocka.
Pani profesor
mówiła również o greckich problemach związanych z
pamięcią o Holokauście.
Uczestnicząca w wykładzie młodzież z XV LO nie tylko poszerzyła
swoją wiedzę z
zakresu historii i historii teatru europejskiego, ale
również
wykorzystała w
praktyce swą znajomość języka angielskiego i to nie tylko jako
odbiorca
prelekcji. Uczniowie klasy IIIa: Kamil Gramsz i Michał
Ziółkowski wzięli
także
aktywny udział w dyskusji po wykładzie.
[2013-12-01]
Ogólnopolski Konkurs na esej.
Z prawdziwą przyjemnością
informujemy, że nasz autorski projekt konkursu
na esej zyskałPatronat Prezydent Miasta Łodzi!
Zgłoszenia
na konkurs napłynęły z całej Polski. Teraz czekamy na prace.
[2013-11-21]
Konkurs
Języka Angielskiego.
Serdecznie
zapraszamy gimnazjalistów do udziału w
II edycji Konkursu Języka Angielskiego Łódzkie
– region o wielu
obliczach.Zadaniem
uczestników konkursu będzie stworzenie
prezentacji multimedialnej w języku angielskim, w której
autor przedstawi
ciekawe zwyczaje i tradycje kulinarne w swojej okolicy i zachęci
odbiorcę do
ich poznania. Tematem przewodnim w bieżącym roku szkolnym jest
„Multicultural
cuisine in Lodzkie region – in the past and nowadays”.
Organizatorzy
konkursu, dzięki sponsorom (Biuro Turystyczne ATAS) przygotowali
dla zwycięzcy
bardzo atrakcyjną nagrodę – dofinansowanie
w wysokości 500 zł do dowolnego wyjazdu z oferty
biura ATAS lato 2014 oraz
nagrody książkowe.
[2013-11-21]
Tydzień Zdrowego
Odżywiania w XV LO.
Po raz kolejny pierwszy tydzień listopada w naszej
szkole był poświęcony tematyce zdrowego odżywiania. Celem
tegorocznego Tygodnia
Zdrowego Odżywiania było kształtowanie prawidłowych
nawyków żywieniowych wśród uczniów i
utrwalanie podstawowych zasad racjonalnego odżywiania.
Na warsztatach
prowadzonych przez studentów Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o
Zdrowiu, uczniowie komponowali własne propozycje zdrowego śniadania
oraz zastanawiali się dlaczego śniadanie jest najważniejszym posiłkiem
dnia. Prelekcja prowadzona przez dietetyczkę panią Milenę Galubę
przybliżyła uczniom jak znaleźć metodę na głoda i wybierać zdrowe
przekąski (szczegóły tej wizyty na blogu zdrowi w
Łodzi:
http://zdrowiwlodzi.blogspot.com/2013/11/dzien-zdrowego-odzywiania-
spedzony-z.html#more)
Najwięcej radości sprawiło uczniom przygotowanie
około 350 pożywnych kanapek z wykorzystaniem wybranych
produktów, każdy uczeń mógł poczęstować się
smaczną, kolorową i jednocześnie zdrową kanapką
–prostą propozycją na drugie śniadanie.
W Szkolnym Konkursie Wiedzy o Zasadach
Zdrowego Odżywiania zmierzyło się 38 uczniów, pierwsze
miejsce zdobył uczeń klasy 2b – Adrian Kozłowski, drugie
miejsce - uczennica klasy 2d Klaudia Popińska i z tej samej klasy
trzecie miejsce zajęła Maria Urbanowicz.
W tym roku koordynatorkami projektu
„Jedz mądrze – żyj zdrowo”
są
Magdalena Danisiewicz i Elżbieta Barbus.
[
zdjęcia ]
[2013-11-20]
80-lecie działalności
Klubu Rotary.
Młodzież
naszego liceum wraz z opiekunkami dyrektor szkoły Ewą Kaczorowską oraz
nauczycielkami Małgorzatą Zakrzewską i Małgorzatą Pawłowską
uczestniczyła w
uroczystości 80-lecia
działalności Klubu Rotary w Polsce na zaproszenie
Rotary Club Łódź Centrum. Uczniowie
podarowali jego członkom mały
prezent w postaci krótkiego koncertu.
Występ
rozpoczęła Weronika Kulesza, intonując
„Prząśniczkę”.
Akompaniowali jej: na akordeonie Olek Stachowski, na skrzypcach Mateusz
Kolasiński, na
gitarach-Marcin Zatorski i Kamil Gramsz. Następnie Olek Stachowski
oczarował
słuchaczy swoją grą na akordeonie.
„Jeśli
nie udaje nam się rozwiać chmur nad
ziemią, to, aby poradzić sobie z losem - spróbujmy kochać
się mocniej!”
- proponowała Marysia Antczak, wykonując piosenkę
Ałły Pugaczowej.
Drugą część
koncertu rozpoczęła muzyczna fantazja na akordeon i skrzypce -
„Czardasz” w aranżacji Olka
Stachowskiego i Mateusza Kolasińskiego.
Prowadzący
koncert Joasia Głodek i Konrad Kulesza życzyli zgromadzonym rotarianom,
którzy
realizują maksymę -”Służba na rzecz innych ponad własną
korzyść”, wiele wytrwałości i sukcesów w tej
trudnej
społecznej działalności, bo jak śpiewał Stanisław Sojka:
„Życie
nie tylko po to jest, by brać,
Życie nie po to,
by bezczynnie trwać,
I aby żyć, siebie
samego trzeba dać.”
[
zdjęcia ]
[2013-11-04]
W
XV LO dbamy o patriotyczne wychowanie, czyli projekt Powstanie
Warszawskie.
Klasa
3a zakończyła w październiku realizowany od ubiegłego roku szkolnego
projekt „Powstanie Warszawskie”. Autorkom pomysłu
– profesorkom
Barbarze Matusiak i Dominice Maciaszek - wydawało się ważne, by do
historii własnego narodu nie podchodzić bezrefleksyjnie. Sądziły, że
warto zadawać pytania o sens i konsekwencje wydarzeń oraz o ich
recepcję we współczesności.
Uczennice
i uczniowie już w klasie drugiej omawiali na lekcjach historii
zagadnienia związane z powstaniem, a na lekcjach języka polskiego
analizowali teksty literackie nawiązujące do tej narodowej hekatomby.
Tak przygotowani odwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie
zbierali materiały do debaty na temat powstańczego zrywu. Kolejnym
etapem projektu stały się: debata przeprowadzona według
metodologii
Karla Poppera, w której uczennice i uczniowie spierali się
wyjątkowo
zaciekle o to, czy powstanie miało sens oraz symulacja, w jakiej
bohaterki i bohaterowie powstańczej walki wypowiadali się na temat
swoich motywacji, doświadczeń, refleksji. Wygrana w debacie była po
stronie zwolenniczek i zwolenników walki.
Projekt
klasa zakończyła w październiku 2013 roku, biorąc udział w projekcji
filmu „Sierpniowe niebo. 66 dni chwały” i
dyskutując o tym dziele.
Dyskusja znów była dość zażarta. Młodzież wnikliwie
analizowała zalety
i wady filmu, sprawnie posługując się zdobytą wcześniej wiedzą i
wypowiadając własne sądy.
Projekt
wymagał dużo trudu i zaangażowania, ale było warto! Jeszcze raz
historia nie okazała się martwym tematem.
[
zdjęcia ]
[2013-10-31]
Hallowen w szkole.
Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
Halloween tu dzisiaj
będzie J
Tak uczyliśmy się i bawiliśmy 31
października 2013
Było strrrasznie fajnie i okrrropnie
smacznie J
Klasa 2a/c
i Małgorzata Chećko
[
zdjęcia ]
[2013-10-27]
Porządki
na grobach.
Dnia 26.10
sobota wykonaliśmy
wolontariat prace porządkowe
na cmentarzu przy ul. Ogrodowej we współpracy z Towarzystwem
Opieki Nad Starym
Cmentarzem przy ulicy Ogrodowej w Łodzi i Urzędem Miasta.
Uporządkowaliśmy
kilka opuszczonych grobów i teren wokół nich.
Słoneczna pogoda i towarzystwo
ekip porządkowych z innych łódzkich szkół
sprzyjały wspólnej pracy. Wybierzemy
się tam znowu za rok.
[
zdjęcia ]
[2013-10-25]
Wizyta
XV LO w Cinema City – film Andrzeja Wajdy „Wałęsa.
Człowiek z
nadziei”.
24
października 2013 cała szkoła
udała się do Cinema City na film Andrzeja
Wajdy opowiadający historię
przywódcy
ruchu robotniczego Lecha Wałęsy.
Dzieło, które jest polskim
kandydatem
do
Oskara za najlepszy film zagraniczny,
budzi wiele
kontrowersji, wywołuje
skrajne opinie, jeśli chodzi o sposób
zaprezentowania postaci tytułowej. Tym
bardziej istotne wydaje się zatem
obejrzenie go i wypracowanie własnego
stanowiska.
Podczas
omawiania obrazu Wajdy na lekcjach okazało się, że młodzież docenia
rewelacyjną
grę aktorską dwojga głównych wykonawców, świetny
montaż
łączący udatnie zdjęcia
archiwalne ze ścieżką filmową, znakomitą ścieżkę
muzyczną tworzoną
przez
piosenki czasu stanu wojennego, realistyczne:
scenografię,
kostiumy i
charakteryzację. Dyskusję rodzi natomiast portret
Wałęsy: dla
jednych zbyt
wyidealizowany i nieprawdziwy, dla innych
obiektywny i wiarygodny. I oto
właśnie chodzi, by mieć własne zdanie, umieć je
uzasadnić, potrafić kulturalnie
polemizować z innymi.
[2013-10-24]
Święto Edukacji Narodowej.
14 października w naszym Liceum
odbyła się uroczystość z
okazji Święta Edukacji Narodowej, której towarzyszyło
uroczyste ślubowanie
uczennic i uczniów klas pierwszych. W tym roku
szczególnymi gośćmi była
młodzież z Petersburga wraz ze swoimi opiekunami.
Gorąco powitaliśmy także
emerytowanych profesorów XV LO.
W oficjalnej części młodzież klas
maturalnych przekazała
sztandar szkoły swoim młodszym koleżankom i kolegom z klas pierwszych,
którzy w
złożonej przysiędze zadeklarowali przestrzeganie szkolnych reguł i
godne
reprezentowanie szkoły.
Część artystyczną uświetnił występ
klasy II „d” pod opieką
profesor Elżbiety Barbus, z udziałem uczniów i uczennic klas
2a; 3a oraz 3b.
Koncert życzeń,
który zamienił się w zabawną „bitwę na
głosy”……..(czyli utwory wokalne
wykonywane w różnych językach) i
…….instrumenty”: akordeon, skrzypce,
gitary; pozostawił wszystkich w
wyśmienitych humorach.
[
zdjęcia ]
[2013-10-23]
Spotkanie
z młodzieżą z Yarden High School –
szósta edycja międzynarodowego programu „Bliżej
siebie”.
Wieczorem
10 października 2013 w hotelu Holiday Inn odbyło się spotkanie uczennic
i uczniów klasy Ia z młodzieżą zaprzyjaźnionej szkoły z
Doliny Jordanu w Izraelu. Było ono ze wszech miar niezwykłe. W roli
opiekunek wystąpiły: Dominka Maciaszek, Barbara Matusiak i Izabela
Wądołowska.
Tym razem Izraelki i Izraelczycy przybyli do Polski w ramach
izraelskiego programu rządowgo, który wykluczał indywidualny
projekt grupy z Ma`ale Efrayim. Jednak nauczycielka i pilotka delegacji
z Yarden High School - Elisheva Paran - wymogła na organizatorach
osobne spotkanie z młodzieżą XV LO. Twierdziła, że nie wyobraża sobie,
by wieloletnia współpraca pomiędzy obiema szkołami mogła być
zaprzepaszczona; opowiadała kierownikowi całej wyprawy, jak świetne
były dotychczasowe spotkania polskiej i izraelskiej młodzieży
i… dopięła swego.
Mimo tego że obsługa hotelowa była wyjątkowo nieprzychylna naszym
warsztatom integracyjnym [a może właśnie dlatego], przebiegły one w
niesłychanie sympatycznej atmosferze. Widać było wzajemną sympatię,
chęć rozmawiania ze sobą i wspólnej zabawy. Warsztaty objęły
ćwiczenia słownikowe, naukę tańców polskich i izraelskich
oraz zwyczajne koleżeńskie pogaduchy. Wobec sprzeciwu obrzydłej obsługi
hotelu nie można było zaśpiewać w trakcie spotkania narodowych
pieśni… Wtedy młodzież naszej szkoły stanęła na wysokości
zadania. W odruchu obywatelskiego buntu odśpiewała owe pieśni pod
hotelem, a Izraelki i Izraelczycy odśpiewywali jej
poszczególne frazy z balkonu hotelowego.
Mamy nadzieję, że stworzony został zaczątek nowych przyjaźni i
znajomości. Młodzież ze sobą koresponduje. Mamy zaproszenie do Izraela.
Prawdopodobny wyjazd polskiej delegacji jest planowany na marzec 2014
roku
[2013-10-22]
Dni Austrii.
Dnia 8 X 2013 odbyły się w XV
LO uroczystości z okazji Dni
Austrii połączone z Dniem Języków Obcych. Oprócz
nauczycieli i uczniów naszej
szkoły w uroczystościach uczestniczyli Konsul Honorowy Austrii,
przedstawiciele
władz miasta, kuratorium, SP 116, prezesi firm
współpracujących ze szkołą.
Młodzież XV LO przedstawiła koncert i scenki dotyczące interesujących
faktów z
dziedziny historii i kultury Austrii oraz skecz w języku angielskim,
niemieckim, rosyjskim i włoskim. Impreza udała się znakomicie, a goście
zostali
zaproszeni na degustacje tortu Sachera.
[
zdjęcia ]
[2013-10-18]
Francusko-włosko-polski dzień
języków obcych.
Dnia
26 września 2013 roku uczniowie XV Liceum uczestniczyli w Dniu
Języków Obcych organizowanym przez Uniwersytet
Łódzki,
Instytut Kultury Włoskiej w Warszawie oraz Ambasadę
Francji. W tym roku organizatorzy skupili się na promocji
serów włoskich, francuskich oraz ... polskich. Aby lepiej
poznać metody produkcji, konsumpcji oraz pochodzenie różnych
gatunków sera, uczniowie podzielili się na grupy, w
których wspólnie poszerzali swoją wiedzę na ten
temat. Część grupy udała się do supermarketu Alma, gdzie przygotowywali
listę oraz ceny serów włoskich, francuskich i polskich. W
tym samym czasie inni uczniowie opracowywali mapy regionalne
serów oraz zbierali informacje na temat typowych dla danego
kraju gatunków sera. Na koniec, rezultaty swojej pracy
prezentowali innym grupom. Spotkanie kończyła prezentacja na temat
serów polskich, francuskich i włoskich przygotowana przez
uczniów Szkoły Gastronomicznej, Ilario Cola i Rosalba Paoli
- profesorów Uniwersytetu Łódzkiego oraz Denis
Gerard przedstawiciela Ambasady Francji. Nagrodą za wspólną
pracę była degustacja najbardziej znanych gatunków sera z
Francji i Włoch.
[
zdjęcia ]
Zapraszamy do OGÓLNOPOLSKIEGO
KONKURSU NA ESEJ
[2013-08-28]
Rozpoczęcie roku szkolnego
Rozpoczęcie roku szkolnego
2013/14 odbędzie się
w poniedziałek 2 września 2013r.:
o 9.00 dla klas pierwszych
w sali gimnastycznej
o 9.30 dla klas drugich i trzecich
w salach lekcyjnych
[2013-07-02]
Kwestonariusze osobowe ucznia
[
do pobrania dla klas a,c,d ]
[
do pobrania dla klasy b ]
[2013-06-26]
Znów byliśmy na
Ukrainie...
15 czerwca w ciemnościach nocy
pod opieką prof. Małgorzaty Zakrzewskiej i prof. Ewy Blus wyruszyliśmy
w kolejną, już czwartą podróż na Ukrainę. W Żytomierzu
czekała nas nie lada atrakcja - wizyta w wytwórni
lodów. Ubrani w "wytworne" stroje poznawaliśmy tajniki
produkcji lodowych przysmaków, a potem długo trwała
degustacja wyrobów firmy. Tradycyjnie także odwiedziliśmy
muzeum astronautyki.
Niezapomniane wrażenie pozostawiła wyprawa do Kijowa- przepiękne
cerkwie- św. Zofii, Sobór Mądrości Bożej, Złota Brama,
która kiedyś otwierała wejście do miasta, spacer
Andriejewskim Prospektem. Przed odwiedzinami w Peczerskiej Ławrze nawet
chłopcy w krótkich spodniach musieli okryć
kończyny. To miejsce ukraińskiego kultu, które ktoś nazwał
baśniowym miejscem cudów oczyszczającym z
grzechów. Nie zabrakło oczywiście wrażeń z przejazdu metrem,
to najgłębiej położony pod powierzchnią gruntu tego typu obiekt na
świecie - 105 metrów pod ziemią!
W zupełnie inny świat wprowadziła nas wizyta w PinchukArtCentre, gdzie
to współczesna sztuka eksperymentowała z nami - widzami, a
nie artysta ze sztuką. Cóż by tu rzec? Można chyba zacytować
słowa, które pojawiły się pod jedną z ekspozycji: każdy
widzi to, co chce widzieć.
We Lwowie tradycyjne pozdrowiliśmy naszego wieszcza Adama i
zwiedziliśmy Cmentarz Łyczakowski. Potem długi spacer po Starym Mieście
i wizyty w katedrach oraz w operze.
Z żalem żegnaliśmy ukraińskie rodziny, które jak zawsze
okazały nam wiele ciepła i serdeczności.
Czekamy na wizytę naszych przyjaciół w Łodzi w styczniu.
[
zdjęcia ]
[2013-06-26]
21 czerwa 2012 młodziez klasy
1c uczestniczyła w zorganizowanej prze
p. M. Jóżwiak oraz M. Danisiewicz siedziby
Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Łodzi.
Nasi uczniowie dowiedzieli się jak wygklada zwykły, czesem bardzo
niezwykły dzień strażaka, jakie są wymagania i warunki wykonywania tego
pożytecznego zawodu. Strażacy przygotowali dla nas pokaz sprzętu,
wozów i strojów strażackich oraz ciekawe filmy
edukacyjne. W jednostce zostaliśmy przyjęci serdecznie, strażacy
chetnie odpowiadali na nasze pytania i zadbali o miłą atmosferę.
Składamy serdeczne podziękowania dla pracowników jednostki,
a w szczególności dla Dowódca
JRG- bryg. mgr inż. Władysława Duraja oraz jego zastepcy mł.
bryg. inż. Janusza Biernata.
[2013-06-26]
LISTA PODRĘCZNIKÓW
i programów nauczania
na rok 2013/2014 w XV LO
[
czytaj więcej ]
[2013-06-24]
Bartosz Stanielewicz wygrał
plebiscyt na Najlepszego Sportowca Szkół Ponadgimnazjalnych
w Województwie Łódzkim.
Kinga Szymańska zajęła V
miejsce w Mistrzostwach Szkół Ponadgimnazjalnych w Piłce
Siatkowej.
Gratulujemy.
[2013-06-19]
Udział uczniów z
XV LO w Ogólnopolskich Mistrzostwach Pierwszej Pomocy
Zespół
ratowników z XV LO pod opieką Magdaleny Danisewicz miał
okazję sprawdzić swoje umiejętności i wiedzę w Mistrzostwach Pierwszej Pomocy
organizowanych przez PCK.
Nasi dzielni ratownicy : Agata
Lewandowska 2b, Patryk Krakowiak 2d, Karolina Synowiec 2b, Michał
Stanielewicz 2d i Ewelina Szperling 2b, opatrywali
oparzenia, pogryzienia, złamania, amputacje oraz rany cięte
i postrzałowe, resuscytowali nieprzytomnych i ewakuowali
poszkodowanych. Możemy być dumni z naszych ratowników,
którzy w tych ekstremalnych warunkach fantastycznie sobie
poradzili, z takimi ratownikami możemy czuć się bezpiecznie w
naszym liceum.
[2013-06-02]
Profesor Susan Crane z
University of Arizona z wizytą w Łodzi
Profesor Susan Crane z
University of Arizona w październiku 2012 roku była jedną z tych
osób, które przyjmowały w Tucson delegację
nauczycielek, uczennic i uczniów z XV LO. Przygotowała dla
nas interesujące warsztaty o Holokauście, a także poprowadziła
wykład dotyczący historii II wojny światowej i recepcji tamtych
wydarzeń w podręcznikach polskich i amerykańskich. To ona
także rekrutowała studentki i studentów amerykańskich do
wyjazdu do Polski i blisko współpracowała z Barbarą Matusiak
w przygotowaniu programu polskiego.
Relacje młodzieży z pobytu w Polsce i zachwyty nad poziomem organizacji
wizyty zainspirowały profesor do przyjazdu do naszego kraju wraz z
rodziną – mężem i córką. Wracając z
konferencji naukowej w Londynie, „po drodze”
- jak stwierdziła - odwiedziła Warszawę i Kraków,
zawitała też 30 maja do Łodzi, po której oprowadzały ją
Barbara Matusiak i Izabela Wądołowska.
Susan Crane bardzo chce, aby wymiana z XV LO była kontynuowana. Pragnie
także na dłużej przyjechać do Łodzi, której historia
niesłychanie ją zaciekawiła.
[ zdjęcia ]
[2013-05-29]
Grupa młodzieży z klasy I a
naszego liceum od października uczestniczyła w spotkaniach
organizowanych przez Fundację
Edukacji i Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego FERSO w
ramach ogólnopolskiego projektu Nie
peniaj, zmieniaj! . Ma on na celu zwiększenie partycypacji
społecznej młodzieży z różnych środowisk oraz podniesienie
jakości dialogu pomiędzy młodzieżą a przedstawicielami trzech
sektorów w wymiarze lokalnym. Szczegóły projektu
można znaleźć na stronie www.zmieniaj.org.
W ramach działań opracowano rekomendacje dla władz lokalnych oraz
zainicjowano zmiany w swoim środowisku.
W piątek 24 maja uczestnicy
kursu odebrali z rąk Pani Wiceprezydent Łodzi Agnieszki Nowak
certyfikaty uczestnictwa w projekcie. Spotkanie miało miejsce w Dużej
Sali Obrad Rady Miejskiej, oprócz części oficjalnej odbył
się także panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli organizacji
pozarządowych, zaś młodzież zaprezentowała efekty swoich działań. To
wydarzenie rozpoczęło w naszym mieście Europejski Tydzień
Młodzieży
[
zdjęcia ]
[2013-05-26]
Uczniowie XV LO z wizytą w
Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Łodzi.
Wychowawca klasy 2d Maria
Papiernik i opiekun Szkolnego Koła PCK Magdalena Danisiewicz
zorganizowały wizytę uczniów XV LO w RCKiK w Łodzi.
Uczniowie klasy 2d o profilu biologiczno-chemicznym uczestniczyli
w interesującej prelekcji prowadzonej przez mgr Jolantę
Sieradzan [Specjalista Działu Dawców i Ekspedycji ],
która w ciekawy sposób przybliżyła nam jakie
warunki powinien spełniać krwiodawca i jakie są podstawowe zasady
oddawania krwi. Mogliśmy obejrzeć pracę Centrum Krwiodawstwa od strony
laboratoriów, przyjrzeć się jak pracują wirówki
krwi i na czym polega produkcja i magazynowanie krwi, co dzieje się w
kolejnych etapach z krwią pobraną od krwiodawcy, aż do momentu kiedy
pojawi się w magazynie krwi, skąd jest rozdysponowywana do
różnych placówek medycznych dla ratowania życia
i zdrowia biorców.
Wizyta w RCKiK uświadomiła nam wszystkim jak ważna jest idea honorowego
krwiodawstwa. Każda ilość krwi jest ważna i potrzebna dla innych
chorych i potrzebujących ludzi. Dzięki honorowemu krwiodawstwu
chorzy otrzymują krew od ludzi zdrowych i w ten sposób
ratujemy życie innym.
[2013-04-30]
Noc Biologów
11 stycznia 2013r. w Łodzi, a
także innych miastach m.in. Szczecinie, Katowicach, Olsztynie, Poznaniu
odbyła się druga edycja programu „Noc
Biologów”.
Ta pouczająca, a zarazem interesująca impreza przyciągnęła dużą grupę
ludzi, którzy z ogromnym zainteresowaniem obserwowali
różne doświadczenia wykonywane przez studentów.
Od godziny 17. do 22. na Uniwersytecie Łódzkim na Wydziale
Biologii i Ochrony Środowiska nie tylko oglądaliśmy prezentowane
doświadczenia, ale również, mogliśmy uczestniczyć w
wykładzie o bólach fantomowych pt.: „Czy może
boleć noga, której nie ma?”, który
zgłębiał tajniki odbierania informacji o organizmie człowieka przez
ludzki mózg. Zobaczyliśmy wiele ciekawych stoisk. Na jednym
z nich studenci tłumaczyli łodzianom zagrożenia wynikające z ekspansji
gatunków obcych, czyli nietypowych dla rodzimego ekosystemu.
Młodzi studenci częstowali smażonymi larwami, którymi ludzie
z chęcią się zajadali. Na koniec można było obserwować
„bakterie oglądane nocą”, czyli wybrane grupy
drobnoustrojów w preparatach barwionych i przyżyciowych.
Z niecierpliwością czekamy na kolejną, pełną atrakcji, jeszcze
ciekawszą i pełniejszą w doświadczenia „Noc
Biologów” w naszej Łodzi.
[
zdjęcia ]
[2013-04-21]
Nasze nauczycielki na
Łódzkim Kongresie Kobiet
20 kwietnia odbył się w Łodzi
Kongres Kobiet. Jego organizatorem było Partnerstwo Łódź dla
Kobiet, którego misją jest inspirowanie kobiet do rozwoju,
do odkrywania własnych pasji, do dokonywania zmian na lepsze
w sobie i otaczającym świecie.
Kongres otworzyła znakomita dziennikarka Dorota Warakomska. Przemawiały
między innymi: profesor Danuta Hübner, posłanka Joanna
Skrzydlewska, dr Agnieszka Kozłowska-Rajewicz, Wojewoda
Łódzka Jolanta Chełmińska, Prezydent Miasta Hanna Zdanowska,
profesor Elżbieta Oleksy, profesor Ewa Malinowska, Barbara Labuda.
Nasze nauczycielki: Barbara Matusiak [panelistka] i Małgorzata
Zakrzewska zostały zaproszone do udziału w panelu zatytułowanym
„Edukacja równościowa”. Prelegentki,
prelegenci oraz dyskutanci i dyskutantki usiłowali odpowiedzieć na
pytania: Jaka edukacja jest nam potrzebna w tak szybko zmieniającym się
świecie? Na jakie problemy odpowiada edukacja równościowa?
Czy w procesie edukacji są równi i równiejsi? Jak
kształtować postawy równościowe na każdym etapie edukacji?
Wnioski i postulaty wynikłe z dyskusji zostaną przesłane do władz
oświatowych.
[ zdjęcia ]
[2013-04-16]
Obchody rocznicy powstania
styczniowego w XV LO – Gloria victis
W
naszej szkole wielką wagę przykłada się do wychowania patriotycznego.
Ważne jest dla nas, by pamiętać te Polki i tych Polaków,
którzy poświęcili swoje życie sprawie niepodległej Polski.
Powstanie styczniowe, chociaż okazało się klęską militarną i przyniosło
ogromne straty w ludziach oraz zubożyło kraj materialnie, to przecież
nauczyło naród zasad walki partyzanckiej i konspiracyjnej,
ukonstytuowało pierwszy w dziejach Europy podziemny rząd
narodowy (co miało później, w czasach II wojny światowej,
stać się wzorem działań przeciwko okupantom niemieckim
i radzieckim). Pozytywne skutki tego zrywu niepodległościowego
to zrodzenie się polskiej inteligencji, wyzwolenie chłopstwa spod
udręczeń pańszczyzny, emancypacja kobiet. Klęska poprowadziła ku
konstruktywnym wnioskom, które dały grunt dla przyszłych
działań wyzwoleńczych. Warto pamiętać, że dla bohaterek i
bohaterów powstania żywy kult miał Marszałek
Józef Piłsudski, widząc w nich swoich mentorów.
W szkole powstała stała wystawa poświęcona powstaniu styczniowemu,
przygotowana pod kierunkiem Barbary Matusiak przez uczennice i
uczniów klasy IIa. Dotyczy ona przebiegu walk powstańczych
na ziemi łódzkiej, dyktatorów powstania, jego
bohaterów, udziału i roli kobiet w walkach, uzbrojenia
powstańczego oraz żałoby narodowej po powstaniu.
Ponadto młodzież z klasy IIa – pod opieką Dominiki Maciaszek
i Barbary Matusiak – udała się na Cmentarz Stary, gdzie
oddała hołd powstańcom, kobietom i mężczyznom, którzy
polegli w okolicach Łodzi. Młodzież odśpiewała pieśni powstańcze,
złożyła wieńce oraz zapaliła lampki ku czci tych, którzy
odpowiedzieli na apel swojej ojczyzny w 1963 roku.
[ zdjęcia ]
[2013-04-16]
Sukcesy naszej nauczycielki
Barbary Matusiak
Ostanie miesiące były
wyjątkowo szczęśliwe dla naszej polonistki Barbary Matusiak. Pani
profesor otrzymała w marcu prestiżową nominację na Ambasadorkę Muzeum
Historii Żydów Polskich w Warszawie. Stała się
również laureatką konkursu dla nauczycieli „W
poszukiwaniu mistrza...”. W kwietniu, jako jedyna
reprezentantka szkół w Łodzi, została zaproszona na
spotkanie z radcą do spraw kultury w Ambasadzie USA, Panią
Orną Blum.
Taki tekst wpisała Pani Marzena Polak z Ambasady na Facebooku pod datą
4 kwietnia:
„Wczoraj w ramach krótkiej wizyty w Łodzi, Orna
Blum, radca ds. prasy i kultury spotkała się z grupą
alumnów. Od lewej: Barbara Piegdoń-Adamczyk, redaktor
naczelna łódzkiej Gazety Wyborczej (IVLP), Marzanna
Zielińska, TVN (IVLP), Orna Blum, Ambasada USA, prof. Elżbieta Oleksy,
Uniwersytet Łódzki (Fulbright), Joanna Podolska, dyrektor
Centrum Dialogu (Marshall Program), dr Wiesław Oleksy,
Uniwersytet Łódzki (Fulbright) i Barbara Matusiak, XV LO im.
Jana Kasprowicza.”
Znając Panią Profesor, niejedno wyniknie z tych wydarzeń dla naszej
szkoły:)
Gratulujemy!
[
zdjęcia ]
[2013-04-16]
Patronat Wydziału
Stosunków Międzynarodowych i Politologicznych
– wizyta młodzieży XV LO na sesji naukowej o USA w XXI wieku
11
kwietnia 35 uczennic i uczniów XV LO – pod opieką
Barbary Matusiak i Izabeli Wądołowskiej – wzięło
udział w sesji przygotowanej przez studenckie koło naukowe, a
poświęconej Stanom Zjednoczonym w XXI wieku. Byli gośćmi osobiście
zaproszonymi, co świadczy o bliskiej współpracy, przez
opiekunkę koła dr Magdę Marczuk z amerykanistyki.
Młodzież wysłuchała wykładów: dr Elżbiety Durys
(Zaangażowani czy zdystansowani? Polityka we
współczesnym kinie amerykańskim), Agnieszki Smorędy
(Lokowanie produktu we współczesnych serialach
amerykańskich) i Michała Kłosowskiego (Lokowanie produktu w
muzyce i teledyskach amerykańskich).
[ zdjęcia ]
[2013-04-07]
I Międzyszkolny Konkurs
Języka Angielskiego
"Łódzkie – region o wielu obliczach"
I Międzyszkolny Konkurs Języka
Angielskiego został zakończony, laureatami konkursu zostali:
I miejsce
- Karolina Sajdak, Gimnazjum nr 8
II miejsce
- Manuela Jaruga, Gimnazjum w Uniejowie
III miejsce
- Daria Chodaczek, Gimnazjum nr 15
Nagrodą za zajęcie pierwszego miejsca jest wycieczka do Londynu,
ufundowana przez biuro turystyczne ATAS, za II i III miejsce - nagrody
książkowe.
Serdecznie gratulujemy
zwycięzcom i zapraszamy do udziału w konkursie w przyszłym
roku.
[2013-03-10]
Trwa świetna passa siatkarek!
Reprezentantki naszej szkoły
awansowały do półfinałów Mistrzostw
Szkół Ponadgimnazjalnych w Piłce Siatkowej, wygrywając (2:0) wszystkie mecze
eliminacji!
[
czytaj więcej ]
[2013-02-28]
Wycieczka krajoznawcza do
Paryża
W dniach 4-9.01. uczniowie z
klas Ia, IIb i IIIa wybrali się wraz z nauczycielką Iwoną Jaguś oraz
Panią Dyrektor Ewą Kaczorowską na wycieczkę krajoznawczą do Paryża.
Przez 6 dni mogli podziwiać najpiękniejsze zabytki Paryża oraz chłonąć
atmosferę i kulturę jednej z najpiękniejszych stolic mody i sztuki.
Uczniowie rozpoczęli swoją przygodę z Paryżem od wizytówki
miasta czyli La Tour Eiffel, podziwiali słynny obraz "Mona Lisa" w Le
Louvre, modlili się w Katedrze Notre Dame de Paris a także wspięli się
na wzgórze Montmartre gdzie z jednej strony podziwiali
majestatyczną Basilique du Sacré-Coeur a z drugiej piekną
panoramę miasta. Na wycieczce nie mogło oczywiście zabraknąć zwiedzania
Château de Versailles gdzie nasi uczniowie nie tylko
wysluchali opowiesci o tym jak żyli i mieszkali
królowie Francji, ale także mogli wczuć się w klimat tamtej
epoki spacerując dziedzińcami pałacu oraz pięknymi ogrodami
otaczajacymi kompleks. Dla naszych przyszłych studentów
zorganizowaliśmy również zwiedzanie Le Quartier latin czyli
dzielnicy gdzie znajduje się słynny Université de la
Sorbonne. Będąc w Paryżu nie mogliśmy oczywiście zapomnieć o zmarłych
Wielkich tego świata, dlatego też odwiedziliśmy grób
Napoleona oraz poszliśmy na cmentarz Père
–Lachaise, aby zobaczyć groby oraz uczcić pamięć m.in.
Fryderyka Chopina, Edith Piaf czy Jima Morrisona. Zwieńczeniem naszej
wycieczki były zakupy w nowoczesnej dzielnicy La Défense
oraz nocny rejs po Sekwanie.
Nie zabrakło również pożegnalnej kolacji "à la
française" przygotowanej przez uczennice klasy IIb i
nauczycielki. Wyjeżdzając z Paryża w kierunku Polski nie mogliśmy
oczywiście nie pojechać do Eurodisneylandu gdzie spędziliśmy dzień
pełen wrażeń.
[ zdjęcia ]
[2013-01-21]
KONKURS Moja Szkolna Tapeta
– edycja II – 2012/13
Startujemy w II edycji
ogólnopolskiego konkursu Moja Szkolna Tapeta.
Konkurs odbywa się w dwóch kategoriach:
Kategoria I:
„Ważna dla mnie kampania społeczna” –
dowolnie wybrana przez ucznia np. „Palenie szkodzi
zdrowiu”, „Zasady bezpieczeństwa w
Internecie”, „Zwierzę też czuje!” lub
inny, bardzo ważny temat społeczny dla ucznia, który chce
bardzo przedstawić.
Kategoria II:
„Tapeta komputerowa mojej szkoły” –
dowolna interpretacja graficzna ucznia, która przedstawia
jego szkołę z jak najlepszej strony za pomocą tapety komputerowej.
Rozpoczął się etap szkolny.
[ wiecej informacji ]
[2013-01-21]
Organizujemy kolejną edycję
Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Rosyjskiej!
Teatr Muzyczny w Łodzi, 06-07
czerwca 2013.
Zgłoszenia do 04 marca
2013!
Przeczytaj regulamin! Zapraszamy serdecznie!
[ Regulamin III Ogólnopolskiego
Festiwalu Piosenki Rosyjskiej w Łodzi ]
[2013-01-14]
Klasa IIa rozpoczyna
realizację projektu „Powstanie Warszawskie”
W niedzielę 2 grudnia klasa
IIa pod opieką wychowawczyni Barbary Matusiak oraz Profesor Małgorzaty
Zakrzewskiej wyjechała na wycieczkę do Warszawy.
Uczennice i uczniowie, wieńcząc projekt nauczania o Holokauście,
zwiedzili teren Getta Warszawskiego. Byli na Umschlagplatzu; widzieli
mogiłę usypaną nad słynnym bunkrem na ulicy Miłej, gdzie zginął - wraz
z innymi żołnierkami i bojowcami ŻOB-u - samobójczą
śmiercią przywódca powstania w getcie warszawskim Mordechaj
Anielewicz; zobaczyli tablicę upamiętniającą członka Rządu Narodowego
na Uchodźstwie Szmula Zygielbojma; uczcili pamięć Bohaterów
Getta pod ich monumentem. Tak jak powstanie w getcie poprzedziło
powstanie warszawskie, tak i to zwiedzanie stanowiło wprowadzenie do
zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego.
Uczennice i uczniowie zwiedzali muzeum w dwu grupach. Zapoznali się
z historią inwazji i okupacji niemieckiej w Polsce, zyskali
wiedzę o historii oporu Polek i Polaków wobec
hitlerowców zwieńczoną wybuchem powstania, poznali losy
bohaterek i bohaterów tego tragicznego w skutkach zrywu
narodowego. Klasa obejrzała też słynną już rekonstrukcję filmową -
„Morze ruin” - unaoczniającą, jak
wyglądała Warszawa w dniu wyzwolenia. Młodzież w trakcie
zwiedzania zbierała materiały dotyczące przebiegu powstania
warszawskiego, gromadząc tym samym dokumentację potrzebną do następnego
etapu projektu.
Resztę dnia zajęła wędrówka ulicami Warszawy w poszukiwania
śladów powstańczej historii. Wieczorem zaś w Teatrze
Dramatycznym młodzież obejrzała spektakl „Szczęśliwy
dzień”, będący adaptacją sztuki mistrza teatru absurdu
Samuela Becketta. Wielkim darem było spotkanie uczennic i
uczniów z talentem Mai Komorowskiej grającej w tym
przedstawieniu główną rolę i jej serdeczne pozdrowienia
skierowane do łódzkiej młodzieży w czasie zgotowanej aktorce
owacji.
[ zdjęcia ]
[2013-01-14]
Amerykańska rewizyta w Polsce
W październiku 2012 roku grupa
Piętnastkowiczów odwiedziła na zaproszenie dr Lisy Adeli z
University of Arizona Arizonę. Był to pierwszy etap autorskiego
projektu wymiany napisanego wspólnie przez Barbarę Matusiak
z XV LO i Lisę Adeli. 15 grudnia przybyła do Polski grupa
studentów z arizońskiego uniwersytetu. By zrealizować drugi
etap programu, potrzebna była współpraca ze szkołami z
Warszawy i z Krakowa oraz z Wydziałem Stosunków
Międzynarodowych i Politologii UŁ. Na lotnisku Okęcie przywitała
Amerykanów Barbara Matusiak wraz z warszawskimi rodzinami
gotowymi ich gościć.
Cześć warszawska
Przyjęcie u rodzin warszawskich zorganizowali Profesor Agnieszka
Hiszpańska oraz Profesor Robert Szuchta z 64 Liceum
Ogólnokształcącego im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w
Warszawie.
Studenci Jinni Trusko, Jennifer Manzur, Paul Honan, Alyssa Cunial,
Rachel Sargent oraz Lauren Garielpy rozpoczęli swój pierwszy
dzień od zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego. Następnie
– pod kierunkiem przewodniczki Ewy Bartosiewicz –
odbyli wizytę studyjną na terenie getta warszawskiego. Wędrowali wzdłuż
ulic Żytniej, Smoczej, Nowolipki (miejsce ukrycia 2 części Archiwum
Ringelbluma, ocalały kościół św. Augustyna), widzieli Muzeum
Więzienia Pawiak, przeszli do Pomnika Umschlagplatz, spacerowali wzdłuż
Traktu Pamięci i Męczeństwa Żydów Polskich –
widząc po drodze: bunkier na Miłej 18, tablicę Szmula Zygielbojma,
Pomnik Bohaterów Getta, tablicę Emanuela Ringelbluma,
budynek Muzeum Historii Żydów Polskich i tablicę
Żegoty. Byli również na pl. Grzybowskim,gdzie zwiedzali
kościół Wszystkich Świętych i synagogę Nożyków,
zobaczyli też symboliczną granicę między "małym" a "dużym" gettem,
upamiętniającą kładkę nad Chłodną.
17 grudnia studenci rozpoczęli od warsztatów z Pauliną
Sobieszuk z z Muzeum Historii Żydów Polskich zorganizowanych
w 64 Liceum. Młodzież rozmawiała o polskich Sprawiedliwych i o
uwarunkowaniach ich heroicznych postaw. Po warsztatach Amerykanie udali
się na teren obozu zagłady w Treblince, gdzie oprowadzała ich Barbara
Matusiak. Amerykańscy studenci zostali przyjęci przez dyrektora Muzeum
Zagłady i Męczeństwa w Treblince, Edwarda Kopówkę.
Po powrocie z Treblinki młodzież amerykańska zwiedzała pod kierunkiem
Barbary Matusiak Warszawę i degustowała typowe polskie potrawy: placki
ziemniaczane, bigos, gołąbki... Później miejsca zwiedzania
były różne, ale niezmienna pozostała chęć
popróbowania wszystkich polskich potraw.
Cześć krakowska
W Krakowie przyjęcie amerykańskiej młodzieży zorganizował nauczyciel 16
LO Profesor Grzegorz Siwor. Wspólnie z Barbarą Matusiak
oprowadzał studentów z Arizony po Starym Mieście. Amerykanie
widzieli między innymi ołtarz Wita Stwosza w Kościele Mariackim,
witraże autorstwa Stanisława Wyspiańskiego w Kościele
Franciszkanów, Sukiennice, najstarsze budynki Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Wawel. Największym hitem tego dnia był oczywiście
wawelski smok – przed jego pomnikiem odbyła się sesja
zdjęciowa w iście amerykańskim stylu.
19 grudnia rozpoczął się od zwiedzania Starej Synagogi na Kazimierzu,
gdzie mieści się największy w Krakowie zbiór
judaiców. Studenci zobaczyli też ortodoksyjną synagogę Remuh
- wraz z najstarszym w Krakowie cmentarzem żydowskim - i reformowaną
Tempel. Kolejnym etapem podróży przez Kraków była
wizyta studyjna na terenie getta krakowskiego [plac
Bohaterów Getta, Apteka „Pod orłem”, mur
getta] oraz zwiedzanie Muzeum Fabryki Oskara Schindlera
„Emalia”.
Auschwitz
20 grudnia studenci zaliczyli 6-godzinną wizytę studyjną na terenie
obozów Auschwitz i Auschwitz-Birkenau. Było to doświadczenie
bardzo przejmujące i poruszające dla młodzieży –
szczególne dotknięcie zła w całej jego istocie.
Po południu Amerykanie byli goszczeni w Centrum Żydowskim w Oświęcimiu,
w którym Glib Pronski przybliżył im realia życia
wspólnoty żydowskiej w Oświęcimiu przed wybuchem II
wojny światowej.
Część łódzka
W Łodzi naszych gości przyjmowały rodziny: Profesor Izabeli
Wądołowskiej, Mileny Adelt, Macieja Baranowskiego, Martyny
Dawidowskiej, Michała Kochanowskiego, Moniki Konopińskiej, Justyny
Nawrockiej, Natalii Piątkowskiej, Marty Pustelnik, Agnieszki
Trafalskiej, Michała Wacławskiego.
Amerykanie spotkali się rano 21 grudnia ze studentkami i studentami
amerykańskiego koła naukowego z Wydziału Stosunków
Międzynarodowych i Politologii UŁ. Z grupą łódzkich
studentów przybyła na spotkanie dr Magda Marczuk, opiekunka
koła. Stronę licealną reprezentowały Barbara Matusiak
i Izabela Wądołowska, która okazała się
niezrównaną tłumaczką w wielu ważnych momentach wizyty.
Polsko-amerykańska grupa zwiedziła słynną łódzką Detkę, a
później dyskutowała w jednej z łódzkich kawiarni
o przeszłości wielokulturowej Łodzi i o współczesnych
perspektywach tego miasta.
Studenci zostali zaproszeni do XV LO na Wigilie klasowe - gościły ich
klasy: IIa, IId i IIIb – a potem do kościoła Ojców
Klaretynów, z którymi rozmawiali
o problemach i sukcesach polskiego katolicyzmu.
Dzień uwieńczył koncert kolęd w Filharmonii Łódzkiej.
22 grudnia został poświęcony zwiedzaniu centrum Łodzi. Amerykanie
zwiedzali wspólnie z młodzieżą z XV LO Pałac Poznańskiego,
spacerowali po Piotrkowskiej, fotografowali się przy pomnikach na tejże
ulicy i przeżywali prawdziwy szał zakupowy w Galerii
Łódzkiej.
23 grudnia został poświęcony szlakowi żydowskiemu w Łodzi [Getto
Litzmannstadt, cmentarz żydowski, Stacja Radegast, Pomnik Pękniętego
Serca, obóz cygański, Park Ocalonych].
Całe Święta Bożego Narodzenia Amerykanie spędzili z łódzkimi
rodzinami. Nie tylko dzielili się opłatkiem w czasie wigilijnej
wieczerzy, nie tylko konsumowali tradycyjne polskie potrawy, ale byli
też na Pasterce, widzieli szopki stojące w łódzkich
kościołach, szaleli w Manufakturze, jeździli na łyżwach, grali w bilard
i w kręgle – świetnie się bawili razem z łodzianami.
W ostatni dzień w Łodzi amerykańska młodzież udzieliła wywiadu
reporterowi „Gazety Wyborczej” Marcinowi
Markowskiemu, robiła zakupy i żegnała się ze swoimi polskimi opiekunami
na uroczystym obiedzie.
28 grudnia nasi goście odjechali – były łzy wzruszenia i
zapewnienia o dalszych kontaktach. Amerykanie na pewno wiedzą,
że tu będzie zawsze ich drugi dom:)
[ zdjęcia ]
[2013-01-14]
Konkurs w j. włoskim
„Video-concorso di edilingua”
Uczniowie XV LO po raz drugi
wzięli udział w międzynarodowym konkursie
w j. włoskim „Video-concorso di
Edilingua” zajmując trzecie i piąte miejsce. Rezultaty pracy
naszych licealistów możemy podziwiać klikając na poniższe
linki:
[ Praca 1 ]
[ Praca 2 ]
[2013-01-08]
I Międzyszkolny Konkurs
Języka Angielskiego
"Łódzkie – region o wielu obliczach"
Zapraszamy wszystkich
gimnazjalistów do wzięcia udziału w I Międzyszkolnym
Konkursie Języka Angielskiego Łódzkie
– region o wielu obliczach. Zadanie konkursowe
polega na stworzeniu prezentacji multimedialnej, w której
uczestnicy przedstawią ciekawe miejsca w swojej okolicy. Tematem
przewodnim w tym roku szkolnym jest
A fascinating place for a free afternoon with little money!
Bardzo atrakcyjne nagrody – dla zwycięzcy wycieczka do Londynu
ufundowana przez Biuro Turystyczne ATAS!
Więcej informacji w regulaminie.
[ regulamin konkursu ]
[2013-01-03]
Młodzi Amerykanie wyjechali z
Łodzi zachwyceni
- Kraków i
Warszawa są może ładniejsze od Łodzi, ale łodzianie są najwspanialsi -
nie ma wątpliwości Jinni, studentka z Arizony
Jinni Trusko, Jennifer Manzur, Paul Honan, Alyssa Cunial, Rachel
Sargent, Lauren Garielpy. Mają od 19 do 27 lat. Mieszkają w Arizonie.
Studiują muzykę, historię, prawo, literaturę angielską, francuską i
kreatywne pisanie. Święta spędzili w Łodzi.
Wcześniej odwiedzili jeszcze Kraków, Oświęcim i Warszawę. W
Łodzi spacerowali po starych Bałutach, gdzie w czasie wojny było getto.
Widzieli cmentarz żydowski, Pomnik Pękniętego Serca, stację Radegast,
Księży Młyn, Muzeum Miasta Łodzi, muzeum ms2, dętkę pod placem
Wolności. Byli na ul. Piotrkowskiej, w Manufakturze, a nawet w kinie na
"Hobbicie". Słuchali polskich kolęd w Filharmonii Łódzkiej.
Rozmawiali z ojcami klaretynami (o chrześcijaństwie w Polsce)
i studentami Uniwersytetu Łódzkiego
(o wielokulturowości w Łodzi dawnej i dzisiejszej). Smakowali
też polskich potraw, pośród których prawdziwym
hitem okazały się placki ziemniaczane. Mieszkali w domach
uczniów XV LO, bo to licealiści z ul. Traktorowej zaprosili
młodych Amerykanów.
Wcześniej o Łodzi goście zza oceanu nie słyszeli prawie nic. Niewiele
więcej o Polsce. Owszem, wiedzieli o Fryderyku Chopinie, Janie
Pawle II czy Lechu Wałęsie. Ale o naszym kraju tylko tyle... - Że jest
tu bardzo zimno - śmieje się Lauren.
- W Polsce był wcześniej mój narzeczony. Wrócił
zachwycony. Ja słyszałam sporo o polskim antysemityzmie, ale nie
doświadczyłam go tutaj ani razu - opowiada Alyssa,
której rodzina ma żydowskie pochodzenie.
Amerykanie odwiedzali w Polsce miejsca związane z Holocaustem. - Sporo
o nim wiedziałam, ale dopiero tu swoją wyobraźnią mogłam go
"dotknąć", np. wchodząc do bydlęcego wagonu, którym
Niemcy przewozili Żydów do obozów -
mówi Lauren.
Rachel uczy się grać na fortepianie. Znała muzykę Chopina, ale w
łódzkiej filharmonii pierwszy raz usłyszała polskie kolędy:
- Są przepiękne.
- Zwłaszcza ta - Jennifer nuci melodię "Wstańcie pasterze". - Smakowały
mi również świąteczne potrawy i bigos. Chciałabym umieć go
robić.
Paul - mieszkając u ucznia XV LO - obserwował życie codzienne jego
rodziny. Zauważył podobieństwa, ale i różnice: - Podobnie
wygląda pobudka: moja mama też wykopuje mnie z łóżka.
Różnice? Tutaj rodziny jedzą wspólnie przy stole.
U nas zazwyczaj każdy sam, przed telewizorem.
Jinni zapamięta ludzi. - W tym zimnie zostałam niesłychanie ciepło
przyjęta. Pierwszy raz dzieliłam się opłatkiem. To bardzo intymne i
wzruszające. Czułam się częścią rodziny, u której
mieszkałam. Wszędzie byłam witana i przytulana. Kraków i
Warszawa są może ładniejsze od Łodzi, ale łodzianie są najwspanialsi -
nie ma wątpliwości Jinni. Jej dziadek nazywał się Truskowski
i jeszcze przed wojną wyjechał z Polski na Hawaje, a tata
często wspominał babcine placki ziemniaczane i gołąbki. Niestety, już
tylko w języku angielskim.
Amerykanie przyjechali do Łodzi z rewizytą. Parę miesięcy temu
uczniowie XV LO byli w Arizonie, goszcząc w tamtejszych domach
i poznając tamtejsze zwyczaje.
Łodzianie w Ameryce odwiedzali szkoły (m.in. indiańską), byli na
uniwersytecie w Tucson, gdzie dyskutowali o Holocauście, spotykali się
z różnymi społecznościami (z Polonią, z Amerykanami
żydowskiego, meksykańskiego czy irlandzkiego pochodzenia, z Indianami z
plemienia Tohono). - Zwiedziliśmy też pustynię w Arizonie, miasteczko
westernowe w Tombstone, kopalnię kamieni półszlachetnych w
Bisbee. I zaprzyjaźnialiśmy się, z kim się dało - mówi
Barbara Matusiak, polonistka z XV LO. To ona zorganizowała tamtą
wyprawę, a teraz pobyt Amerykanów w Łodzi. - Chodzi nie
tylko o to, by zobaczyć, jak się żyje gdzieś daleko od domu, na czym
polega koegzystencja wielu kultur. Tematem przewodnim był Holocaust.
Byliśmy ciekawi, co inni o nim wiedzą. Chcieliśmy spojrzeć na zagładę
Żydów zinnej perspektywy - tłumaczy Matusiak.
Po powrocie z Arizony Michał Kochanowski z XV LO powiedział: - Każdy
jest taki sam, nawet jeśli się różnimy.
Do takiego samego wniosku doszli zapewne Amerykanie, bo już planują
kolejne wizyty w Polsce. Rachel przyjedzie w wakacje, przy okazji
podróży do Irlandii. Jinni wróci, bo koniecznie
chce zobaczyć Żelazową Wolę. A Jennifer obiecuje nawet, że nauczy się
polskiego.
[ cały tekst ]
[
zdjęcia ]
.
[ do góry ]
|